Mot de la semaine

Discussieer mee met het woord van de week! Er zijn geen regels, maar creativiteit wordt gewaardeerd. En je mag je woordenboek en rekenmachine gebruiken...
Reacties direct via commentaar of per mail naar motdelasemaine@gmail.com

29 juli 2005

week 31: vigipirate

Afgelopen week:

Het woord akkefietje heeft de nodige Friezen aan het werk gekregen. In de verhandeling van Atze komt het Deense woord "akvavit" langs als mogelijk verwant woord. Nu hoorde ik afgelopen woensdag (terwijl ik van mijn heerlijke pizza aan het genieten was in een restaurantje in Hamar) wat mensen een "akkevit" (spreek uit: "akkewiet") bestellen. Dus het Noorse woord ligt nog dichter bij het mot de la semaine dan het Deense voorbeeld. Blijft er natuurlijk een kip/ei-vraag: is akkefietje gevormd naar volksetymologie met aquavit? Ligt de onderliggende oorsprong toch elders, bijvoorbeeld bij officina? Of toch bij Akke met haar fiets? Over de uitslag kan nog gecorrespondeerd worden... Het liefst door mensen met namen als Hieke, Auke, Tsjallinkje, Baukje of Oene.

Komende week:
Hester kwam met een mooi klinkend Frans woord op de proppen:

"wij hebben in Frankrijk ook een ontzettend mooi woord ontdekt: vigipirate. het plan vigipirate heeft iets te maken met terrorisme, maar het woord is gewoon te mooi voor woorden, vind je niet?"

Iets te maken met terrorisme? Wat dan? Pirate, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar "vigi"? En zou je het als scheldwoord kunnen gebruiken?

1 Comments:

At 12:51 a.m., Anonymous Anoniem said...

waarom niet:)

 

Een reactie posten

<< Home