Mot de la semaine

Discussieer mee met het woord van de week! Er zijn geen regels, maar creativiteit wordt gewaardeerd. En je mag je woordenboek en rekenmachine gebruiken...
Reacties direct via commentaar of per mail naar motdelasemaine@gmail.com

13 juli 2005

week 29: form

"Le mot de la semaine"

Wat is het idee? Nou, de naam verklapt al een hoop. Iedere woensdag plaats ik het nieuwe woord van de week met een toelichting. Dit woord mag Nederlands zijn, maar ook Varsi, Esperanto of Prolog. Bijvoorbeeld. De hele week hebben jullie (de lezer!) de gelegenheid om dit woord te becommentarieren en nieuwe woorden te suggereren. Dit kan met de comments op deze site of via een mailtje aan mij (bijvoorbeeld als het woord een verrassing moet blijven). En dan is er weer een nieuwe week met een nieuw woord. Je woensdagen zullen nooit meer dezelfde zijn dankzij Le mot de la semaine!!!


form (~en (m.)) Vorm, conditie

Dit woord wordt in het Noors voornamelijk in 1 geval gebruikt: in de vraag: "Hvordan er formen din i dag?" of variaties hiervan (ze kunnen nogal wat varieren hier). Dit betekent letterlijk: "Hoe is je vorm vandaag?" en wordt meestal gevraagd op zondagochtend, aan iemand van wie bekend is dat hij de dag ervoor dronken is geworden. En ook goed dronken dan. Ik hoorde het zinnetje voor het eerst toen ik al een half jaar in Noorwegen woonde en de taal toch al aardig sprak. Ik was de avond ervoor inderdaad flink aangeschoten en op die ene dag is de vraag mij meteen een paar keer gesteld. Vandaag nog niet overigens.